Tanuljunk szelídséget Isten, egymás és a teremtett világ iránt. Lehetőségünk nyílik mértékletesebb, visszafogottabb, kapcsolataira és környezetére fókuszáló életet kialakítanunk.
-
Harminc év után ismét látható 200 kilométeres távolságból a föld legmagasabb pontja, a Mount Everest (8848 m). Drasztikusan lecsökkent a károsanyag-kibocsátás Európában, így Olaszországban is, ahol arra lettek figyelmesek, hogy az állatok a turisztikailag legforgalmasabb városokban, utcákban is megjelentek. A föld, úgy tűnik, a pandémia hatására fellélegzett.
Bolygónk globalizált társadalmait felkészületlenül érte a katasztrófa, pedig régóta tudhattuk volna, hogy előbb-utóbb bekövetkezik.
„Nyolcmilliárd ember kényelmes körülményeket teremt a baktériumoknak és a vírusoknak. Tény, hogy az emberek nagyon sokat utaznak a világ egyik pontjából a másikba, tárgyakat, eszközöket érintenek, amelyeket később sokan mások is megfognak. A föld túlnépesedett, milliók élnek egymás hegyén-hátán. Naivak és gyanútlanak voltunk, pedig tudományos szempontból már régóta tudtuk, hogy bármikor kialakulhatnak ekkora kiterjedésű pandémiák.”
„Beleszoktunk abba, hogy technológia-alapú civilizációban élünk, elkényelmesedtünk. A különféle környezet- és teremtésvédelmi szervezetek, környezettudományi szakemberek már harminc éve hangsúlyozzák a lassítást, hiszen senki sem tudja, hogy a föld meddig bírja ezt a terhelést. Már húsz évvel ezelőtt is arról tartottam előadást, hogy kevesebbet kell fogyasztanunk, mértéktartóbb életet kellene élnünk. Nem a növekedésre, hanem a fejlődésre kell fókuszálnunk, nem mennyiségi, hanem minőségi szempontokat kellene preferálnunk az emberi életre vonatkozóan. Akkor nem volt nyitottság az emberekben arra, hogy ezt megértsék, sokan legyintettek, azt mondták, csak a pesszimizmus szól belőlem.”
Tanulás és változás
A társadalmi változáshoz, ahogy ezt Karácsony Sándor református pedagógiaprofesszor megfogalmazta, három lépcső szükséges, ezek közül a harmadik kiemelkedő jelentőségű.
„Az első, amikor a művészek a maguk érzékenységük révén rádöbbenek, a világban valami nem jól működik, változtatnunk kell. A második lépés, amikor a tudósok és a szakemberek elmagyarázzák, mi szükséges a változáshoz, miért és hogyan kellene ezt elérnünk. A változáshoz azonban a harmadik lépcső a legfontosabb, amikor a közgondolkodás változik meg. Ma, a koronavírus-járvány idején mintha a harmadikra látnánk példát, bár, ahogy erről szó esett, erre évtizedeket kellett várnunk. A kataklizma egyik pozitív hatása lehet, hogy a fejlett világ közgondolkodása megváltozik. Most lehetőség nyílik, hogy valóban meghalljuk, mit mondtak és mondanak a tudósok és a művészek a fenntarthatatlan életmódunkról.”
Victor András szerint a járvány pofon az emberiségnek, de lehetőség is a tanulásra.
„Pedagógusként mindig is azt tanítottam, hogy a sikerélmény kiemelkedő jelentőségű, de mindig hozzáteszem, hogy a kudarcélmény is legalább ennyire fontos, a kettő aránya az igazi kérdés. A kudarcokból valóban tanulhatunk, sajnos a magyar pedagógiai hagyomány a tévesztést kudarcként kezeli, pedig mind a tévesztés, mind a kudarc óriási tanulási lehetőség. Ilyenkor tudunk igazán szembesülni azzal, mit rontottunk el, és milyen változások szükségesek.”
A 2008-as hitelválság viszonylag körülhatárolható volt, ami elsősorban a bankokat érintette, a koronavírus-járvány okozta válság azonban az egész életformánkra van hatással. Elkerülhetetlenné vált a lassítás, a termelés visszafogása. Victor Andrásnak komoly reménysége van a jövőre vonatkozóan.
„Most több millió ember szembesül azzal, hogy élhetünk másfajta életet is, tényleg nem kell a világ minden tájáról ideszállított termékeket megvennünk. Kénytelenek voltunk meglátni, hogy lehet mértéktartóbb életet élni, ez kényelmetlenebb, de hosszabb távon fenntarthatóbb. Nagyon sok médium számol be arról, hogy az emberek végre önmagukba néznek a karanténban, könyveket olvasnak, nyitottabbá válnak önmagukkal, másokkal, Istennel kapcsolatban. Személyes élménnyé vált számukra a mértékletesség.”
Sokan vannak, akik a keresztyénséget is elmarasztalják a természet kizsákmányolása kapcsán. „Emberközpontú kultúrában és vallásban élünk, ahol az ember kiemelt jelentőségű. Hisszük, hogy az ember Isten képmása, és nagyon fontos kérdés, hogy ezt kötelezettségnek vagy előjognak tekintjük. Be kell látnunk, hogy a keresztyénség hosszú évszázadokon át előjognak tekintette, hogy az emberben ott él Isten lelke. Senki sem foglalkozott azzal, hogy mi a helyzet az állatokkal és a növényekkel. Az egyik környezetvédelmi könyv azt a kérdést feszegeti, hogy legyenek-e a fáknak jogaik. Ezen még én is mosolygok, ugyanakkor keresztyénként én is felteszem a kérdést, miért ne védhetnénk Isten teremtményeit ezen a módon is. A legfontosabb feladatunk, hogy szelídséget tanuljunk Istennel, egymással és a teremtett világgal szemben.”
A mostani járvány az emberiség és az ökoszisztéma betegsége, amely rámutat az igény és a szükség közötti különbségre.
„Most van igazán szükség a krisztusi értékekre, az önmegtartóztatásra, elfogadásra, szelídségre, ebben hatalmas felelősségünk van nekünk, keresztyényeknek. Az igazi kérdés, hogy mire van szükségem és mire van igényem? Tényleg szükségem van arra, amire igényem is? Jó példa erre a túlzott húsfogyasztásunk, évente 15-20 kilogrammra lenne szükségünk, ehelyett 60-70 kilónyit fogyasztunk. A járvány erre is megtaníthat bennünket: eddigi életünket úgy éltük, hogy mindenre, amire igényt tartottunk, úgy tekintettünk, mint amire szükségünk is van. Ez nem feltétlenül van így.”