November 3-a egy borongós őszi nap volt, ám ahhoz, hogy valaki - az MRE Ökogyülekezeti Mozgalom és a Magyar Környezeti és Nevelési Egyesület – Ökoest-előadásán részt vegyen, ez alkalommal nem kellett esernyőt ragadva kilépnie a hidegbe. Ellenkezőleg: egy forró tea mellett az otthona kényelméből hallgathatta végig a Zoom-on tartott előadást. Aki mégsem élt ezzel a XXI. század nyújtotta lehetőséggel, annak a hagyományos olvasásos módot kínáljuk fel. Az előadó Mátyás Izolda, a téma pedig a talaj és a földközelség!
Izolda környezetgazdálkodási agrármérnökként és talajtani szakértőként igazán meggyőzően érvelt arról: miért is érdemes a gyerekeket hamar – nem csak ismeret, de élmény útján is – a talajhoz kapcsolni.
Nem piszkos, hanem földes
A gyerekek földközelbe hozatalának fontos célja van, de ehhez a lehetőségeket is ismernünk kell. A Barázdabillegető kert – Izolda saját telke végében kialakított kísérleti gyerekkert, amelyben a gyerekek közösségben ismerkedhetnek meg a kertészkedés mindenféle fortélyával. Az előadó a lakhelyén postaládába bedobott felhívással hívta meg az utcabeli gyerekeket erre a különleges projektre. A hívás megtörtént, amire a válasz sok érdeklődő és kíváncsi gyermek volt. A „barázdabillegető-gyerekek” a kertészkedés mellett kirándulnak, gyűjtögetnek, kóstolgatnak – ha kell, akkor pedig szemetet szednek.
Forrás: Mátyás Izolda
A gyerekek a földről sokat tanulnak, azt művelve – egy új tempót: nem minden gyors, ám ettől lehet nagyon értékes; az előítéleteik leomlanak a komposzt vagy a trágya irányába; élvezik a termést; megtapasztalják a magok csodáját – egy apró magból élvezhető termés válik a szemük láttára.
Miközben alakítják a környezetüket, az is alakítja őket. Már nem piszkos a kezük, hanem földes – nem kosz van rajta, hanem érték.
A minta átmegy
A Barázdabillegető kertben a gyerekek megtanulnak ültetni, gyűjteni, együtt készítettek méh-hotelt és rovaroknak szánt kerti itató-tavat, emellett szívesen vesznek részt a nekik szervezett programokban, de talán a projekt legnagyobb sikere - Izolda tanulsága alapján – az átadott értékek önállósodása volt.
A gyerekek saját csapatot szervezve bunkert építettek maguknak száraz ágakból a közeli réten. A bunkerhez azonban saját kiskertet is létrehoztak, ahol az árnyék ellenére is kikelt a saját salátájuk és hagymájuk. A minta előttük volt, hiszen megtanulták, hogy az élettérhez - legyen az akár egy bunker – hozzátartozik a kert is.
Forrás: Mátyás Izolda
Talajt az oktatásba vagy oktatást a talajba
Mátyás Izolda az
Iskolakertekért Alapítvány munkatársa is, így abba is bepillantást engedett mit nevezhetünk iskolakertnek és miért fontos ezeknek a kialakítása. A teljesség igénye nélkül iskolakert minden olyan kert, ami – oktatás, nevelés, felüdülés céljából, gyerekek közreműködésével rendszeresen művelt kert – ha ez nem is feltétlenül egy iskola udvarán található. Ahhoz, hogy valaki belevágjon egy iskolakert művelésébe, tisztában kell lennie saját kapacitásaival - hívja fel a figyelmet a szakértő – hiszen úgy érdemes művelni a kertet, hogy mind tanárnak, mind kisdiáknak örömet és ne terhet jelentsen. Az iskolakertben a munka játékká válhat, emellett igen sokrétű tevékenységet biztosít: munka, alkotás, kóstolás, barkácsolás.
Forrás: Mátyás Izolda
Más a tavasz, más a tél
A felelősségérzet kialakulása a talaj iránt nem egy alkalomtól alakul ki a gyermekekben. Ahhoz, hogy később jó gazda módjára érzékenyen érintse őket a talaj állapota, ahhoz egész évben jelen kell lenniük. Tavasszal kikel a mag, nyáron meg lehet kóstolni, ősszel a komposztálást, télen pedig a madarakról való gondoskodást lehet kipróbálni – a kulcs a folyamatosság. Az ismeretet ugyanis az élmény és a tapasztalat pecsételi meg, így érdemes egyszerre szólni az észhez, a kézhez és a szívhez – így mélyülhet el a tudás, ami a jövő záloga lehet.
A talaj romló állapotára számos környezetvédő szervezet igyekszik felhívni a figyelmet, ám a talajhelyreállítás meglehetősen lassú folyamat. A talaj nem csak élő, de éltető, nem csak taposunk rajta, hanem stabilitást is nyújt bolygónknak – éppen ezért fontos nem csak a saját, de a mások, főképpen a gyerekek szemléletformálása – hiszen a jövő ennek a szemléletváltozásnak tükrében változhat.
Jó sáfárokként nem csak használni, hanem megőrizni, védeni is kell!
Bárdos-Blatt Boglárka
Képek forrása: Zoom, Mátyás Izolda
Az előadásról készült felvétel itt visszanézhető: